Algemene voorwaarden
Artikel : Definities
- D.W.Dakexpert, gevestigd te Empel, KvK-nummer 913.395.45 , wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als ondernemer.
- De wederpartij van de ondernemer word in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
- Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tussen ondernemer en opdrachtgever. Dan wel te verstaan een getekende offerte door opdrachtgever of een mail/brief van de opdrachtgever voor de uit te voeren werkzaamheden, indien deze door ons schriftelijk door middel van mail/brief akkoord is bevonden.
Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden en leveringen van diensten of goederen door of namens de ondernemer.
- Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen is overeengekomen.
Artikel 3: Betaling
- Declaraties/facturen/ akkoord bevonden offertes boven € 5000,00 dienen voor de helft aanbetaald te worden d.m.v. contante/ pin of bank betalingen.
- Restanten van de declaraties/facturen dienen op de laatste dag van de gereed zijnde werkzaamheden voldaan te worden per contant/pin of bankbetaling. Bij bedragen onder de €5000,00 dient men de werkzaamheden direct na oplevering/ gereed zijn van de werkzaamheden voldaan te worden via contant/pin of bank betaling.
- Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor een enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is de ondernemer gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- Blijft de opdrachtgever na 14 dagen nog in gebreke, dan zal de ondernemer tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer de opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade aan de ondernemer verschuldigd. De incassokosten worden berekend aan de hand van besluit vergoedingen voor buitengerechtelijke incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van de ondernemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de werkzaamheden van de ondernemer, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan de ondernemer te betalen.
- In overleg en na goedkeuring van de ondernemer kunnen er andere betalingsafspraken worden gemaakt maar dit dient dan schriftelijk zijn vastgelegd op de offerte/factuur.
Artikel 4: Aanbiedingen en offertes.
1.Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 30 dagen geldig, tenzij in het aanbod schriftelijk een ander termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod.
- Levertijden/ oplevertijden in offertes zijn indicatief en geven opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen/andere opdrachten. Partijen moeten dit uitdrukkelijk en schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5: Prijzen
- De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde BTW, tenzij anders overeengekomen en vermeld.
- De prijzen van de te gebruiken materialen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de ondernemer niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- Ten aanzien van de ondernemer kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
- Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de opdracht worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de ondernemer, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
- Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de werkzaamheden een richtprijs afgesproken, waarbij de ondernemer gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te wijken. Indien richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient de ondernemer opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs is gerechtvaardigd. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
Artikel 6: Prijsindexering
- De ondernemer is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks te verhogen.
Artikel 7: Informatieverstrekking door ondernemer
- Ondernemer stelt alle informatie die voor de uitvoering van de werkzaamheden relevant zijn beschikbaar aan de opdrachtgever.
- Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die de ondernemer meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de werkzaamheden tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
- Opdrachtgever staat in voor juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan ondernemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de werkzaamheden niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert de ondernemer de betreffende bescheiden.
- Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door de ondernemer verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de werkzaamheden hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 8: Intrekkingopdracht
- Het staat de opdrachtgever vrij om de opdracht aan de ondernemer op elk gewenst moment te beeïndigen.
- Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is de opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van ondernemer te betalen. Zoals ook de uren en materiaal die voor voorbereiding van de werkzaamheden noodzakelijk waren.
Artikel 9: Uitvoering van de overeenkomst
- Ondernemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Ondernemer heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
- Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat de ondernemer tijdig kan beginnen aan de werkzaamheden.
Artikel 10: Contractduur opdracht
- De overeenkomst tussen opdrachtgever en ondernemer wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de opdrachtgever de ondernemer schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11: Wijziging van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering/werkzaamheden blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering/werkzaamheden daardoor worden beїnvloed. Ondernemer stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiёle en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht ondernemer opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
- Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft de ondernemer daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12: Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van de ondernemer in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan de ondernemer kan worden toegerekend in geval van een van de wil van ondernemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichting jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van ondernemer kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan de ondernemer niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang de ondernemer niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
- Ondernemer is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als ondernemer als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 13: Overdracht van rechten
- Rechten van de partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij.
Artikel 14: Verzekering
- Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van ondernemer die bij opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings-waterschade evenals diefstal.
- Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekering ter inzage.
Artikel 15: Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
- Bij de opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van de ondernemer totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan de ondernemer zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft de ondernemer het recht de werkzaamheden op de te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan de ondernemer worden tegengeworpen.
- Ondernemer is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige ander wijze te bezwaren.
- Indien zaken nog niet zijn geleverd maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs niet confirm afspraak is voldaan heeft de ondernemer het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig confirm afspraak heeft betaald.
- In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 16: Hoofdelijke aansprakelijkheid
- Als de opdracht wordt verstrekt door meer dan een opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en de onderhavige overeenkomst.
Artikel 17: Aansprakelijkheid
- Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van de overeenkomst, is reeds beperkt tot het bedrag dat in de desbetreffende geval van gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens betreffende polis.
- De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als ondernemer aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door ondernemer bij de uitvoering van werkzaamheden/opdracht gebruikte apparatuur. Software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
Artikel 18: Aansprakelijkheid opdrachtgever
- Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan een persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.
Artikel 19: Vrijwaring
- Opdrachtgever vrijwaart ondernemer tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de ondernemer geleverde goederen/ diensten en/of werkzaamheden.
Artikel 20: Klachtplicht
- Opdrachtgever is verplicht klachten over de werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan de ondernemer. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat de ondernemer in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat de ondernemer gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 21: Intellectueel Eigendom
- Tenzij partijen anders zijn overeengekomen, behoudt ondernemer alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- modellenrecht etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
- De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van ondernemer worden gekopieerd, aan derden getoond en/ of ter beschikking worden gesteld of op andere wijzen worden gebruikt.
- Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens.
Artikel 22: Geheimhouding
- Opdrachtgever houdt in de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van ondernemer ontvangt en alle informatie betreffende ondernemer waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de ondernemer schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook geheimhoudt.
- De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie;
- Die op het moment dat de opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht.
- Waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat de ze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door ondernemer.
- Die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan opdrachtgever te verstekken.
- Die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 23: Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectuele eigendomsrecht
- Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of intellectueel eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van de ondernemer een onmiddellijk opeisbare boete van € 1500,00 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 250,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van de ondernemer waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 24: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze overeenkomst tussen ondernemer en opdrachtgever is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De Nederlandse rechter van de overheid is bevoegd.
- Wanneer in een gerechtelijke procedure een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
Artikel 25: Garantie
- De garantie op een nieuw pannendak en bitumen dak bedraagt 10 jaar. Alleen als er schade/lekkages ontstaan door achterstallig onderhoud of aanpassingen niet door ons uitgevoerd dan vervalt de garantie. Denk hierbij aan bij een pannendak; het aanbrengen van zonnepanelen, zonneboilers of andere personen die werkzaamheden op het dak uitvoeren.
- Bij een bitumen dak kunt u dan denken aan vegetatie op de dakbedekking (als er speciale dakbedekking op ligt die daarvoor is afgenomen en door ons is aangebracht zit daar wel garantie op uiteraard!) Ook het aanbrengen van zonnepanelen en/ of zonneboilers of andere werkzaamheden door andere personen die op het dak zijn geweest.
- Voor kleinere reparaties geld een garantie termijn van 2 jaar
- Bij lekkagereparaties en nood reparatie kunnen wij geen garantie geven indien het dak niet eerder door ons in zijn geheel vervangen is.
- De garantie is niet overdraagbaar naar een andere partij bij verkoop.
Adres
Kasteeldreef 7, 5236 XK
's-Hertogenbosch
Openingstijden
ma: 09:00 t/m 17:00
di: 09:00 t/m 17:00
woe: 09:00 t/m 17:00
do: 09:00 t/m 17:00
vrij: 09:00 t/m 17:00